Wat is SEO precies en heb ik het nodig?

Is SEO abracadabra voor je? Vind je het maar een schimmige wereld? Na dit artikel hopelijk niet meer.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands: Zoekmachineoptimalisatie. Het zijn de verbeteringen die je aanbrengt aan je website om je vindbaarheid in de zoekmachines te verhogen.

Een korte uitleg naar betere posities in Google

Als je alles al weet over hoe zoekmachines – en in het bijzonder Google – werken, dan kun je dit artikel overslaan. Wil je in enkele minuten op de hoogte zijn hoe Google in elkaar steekt, lees dan verder.
Hoger komen in Google komen zorgt zoals je weet voor meer bezoekers op je website. Het is belangrijk eerst onderscheid te maken tussen het advertentiemodel en het organische deel van Google.

Zoekmachine adverteren

Google zoekmachine bestaat namelijk uit twee hoofdonderdelen: het eerste is het advertentiegedeelte dat we Google Ads noemen.Binnen dit systeem maak je een account, bouw je campagnes en betaal je voor iedere klik op een zoekwoord. Het voordeel van zoekmachine adverteren is dat je direct bovenaan staat zodra je de campagnes aanzet. Het nadeel kan zijn dat het direct geld kost, al maakt dat hoger komen in Google wel overzichtelijk.

Hoger in Google organisch

Dit artikel gaat verder in op het tweede deel, het organische gedeelte van de zoekmachines. We noemen dit organisch, omdat je posities ontwikkelen naarmate je meer tijd in het optimaliseren van je website steekt en een betere reputatie opbouwt online.Hogerop in Google organisch betekent dat je meer geduld moet hebben, zeker wanneer je veel concurrentie hebt. Er zijn meer dan 200 factoren die invloed hebben op je zoekwoordposities.

1. Eerst een goed zoekwoordenonderzoek

 

Het is belangrijk om goed te onderzoeken welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, welke behoefte hier achter zit en of dit aansluit bij jouw website. En natuurlijk moet je rekening houden met je marketingbudget en je doelstellingen. De concurrentie op zoekwoorden is erg verschillend. Zo zijn er quick wins, maar ook zoekwoorden die je soms links moet laten liggen.

 

seo advies

2. Actieplan voor relevante content

Heb je een ideale lijst met zoekwoorden gevonden, dan is het belangrijk te bepalen wat je er mee doet.

Zo kun je speciale salespages maken op je website om bezoekers aan te trekken en tegelijk te verkopen. Of je kunt de categoriepagina’s op je webshop optimaliseren. De bestemmingspagina’s waarop je bezoeker terecht komt moet zo goed mogelijk aansluiten bij de behoefte van je bezoeker.

Het is daarom goed om vooraf te bepalen wat je bezoeker; informatie over een product, ervaringen van anderen bij een lokaal restaurant of tips om verder te komen in een specifiek onderwerp. Schrijf je content dus zo dat het ten eerste aansluit en waardevol is voor je lezer, pas dán de juiste zoekwoorden toe om de content hoger in Google te krijgen.

3. Optimalisatie techniek en gebruiksvriendelijkheid

De ervaring van je bezoekers wordt ook grotendeels bepaald door de technische staat van je website. Een snelle website met een duidelijke navigatie, een prettig design, een goede weergave op alle apparaten zijn slechts enkele van de factoren die meewegen.

Ook het gebruik van gestructureerde data kan een verschil maken in het klikgedrag op je zoekresultaten. Dan zijn die kleine reviewsterretjes of die agendadata onder een snippet, een zoekresultaat. En ook daar kijkt Google naar. Want als een zoekresultaat daardoor vaker wordt aangeklikt dan zijn concurrent, dan zal deze wel relevanter zijn.

4. Bouwen aan een sterke autoriteit

Dit onderdeel is voor veel bedrijven een brug te ver: bouwen aan je autoriteit met linkbuilding. Linkbuilding is ervoor zorgen dat andere websites links plaatsen naar jouw website. Het zijn referenties, omdat ze jouw website, jouw concept of jouw content de moeite waard vinden.

Dit is een doorslaggevende factor om hoger te komen in Google. Maar vaak een bottleneck voor veel bedrijven. Want er zijn slechts weinige die zó goede content schrijven dat ze hier voldoende links voor krijgen. Om die reden nemen sommige marketingbureaus dit deel van bedrijven over.

Meer weten over linkbuilding? Neem contact op >

Lokale vindbaarheid: hoger in Google maps / Google mijn bedrijf

Lokaal Hoger komen in bijvoorbeeld Zwolle op een zoekwoord is voor veel fysieke bedrijven erg interessant. Dit kan zijn dat men het zoekwoord combineert met het woord Zwolle, zoals ‘seo specialist zwolle’. Of dat men in Zwolle een breed zoekwoord gebruikt, zoals seo specialist.

Beide varianten kunnen interessant zijn. Om in Google maps of Mijn bedrijf hoger te komen gelden grotendeels dezelfde regels als bij de algemene vindbaarheid in Google. Toch is er een verschil. Het belangrijkste is de titel die je bedrijf heeft, het adres waar het bedrijf zich bevindt en de link met je website. Met Google Mijn bedrijf kun je ook reviews verzamelen die ook weer een positief of negatief effect kunnen hebben op je resultaten.

SEO is een specialisme

Hoger in google komen is nog niet zo eenvoudig. Meer dan 200 factoren spelen mee in deze strijd naar de top. Bovenaan in Google kom je dus niet zomaar. Het vraagt een goed vooronderzoek, een duidelijke strategie en een tijdsinvestering. Toch zijn er nog veel kansen die je kunt benutten met een gerichte investering. Seo-optimalisatie is een echte specialisme waar ik inmiddels 10 jaar mee bezig ben. Er is intussen veel veranderd. 

Heb je hulp nodig om hoger in Google te komen? 

David indelift marketing

David van Beek

Eigenaar Indelift Marketing

Veel gestelde vragen

Een eenmalige investering voor een goed plan en onderzoek en daarna maandelijks (minimaal 6 maanden) bouwen aan je content en autoriteit. Ga uit van een investering tussen de €250 en €1.000 per maand.

Er van uitgaande dat je met resultaat meer bezoekers bedoelt en niet alleen hogere posities? Dat is geheel afhankelijk van een aantal factoren.
Het maandelijks gebruik van de zoekwoorden is een belangrijke factor. Maar ook de sterkte van de concurrentie. En natuurlijk de hoeveelheid tijd en geld jij wilt investeren in content, technische optimalisatie en linkbuilding zijn van sterke invloed.
Om je toch een beetje op weg te helpen, bij het uitvoeren van een SEO plan duurt het gemiddeld 3-6 maanden voordat er resultaat zichtbaar is.

Begin altijd eerst in kaart te brengen welke zoekwoorden aansluiten bij jouw expertise of aanbod. Dit noemen we een zoekwoordenonderzoek. Indelift marketing kan dit onderzoek voor je uitvoeren, zodat je weet waar jij je op moet richten om bezoekers te trekken die ook intentie hebben om klant te worden.  Lees meer…

WordPress is een uitstekend cms voor je SEO. Wil je zelf aan de slag met WordPress SEO, dan raad ik je aan om ten eerste te verdiepen in wat SEO inhoudt. Daarnaast kun je het beste de Yoast SEO plugin en een goede optimalisatie plugin voor je snelheid te installeren, zaols WP Rocket.

Geen probleem! Stel je vraag via info@indeliftmarketing.nl

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.